HAJÓÉPítéS házilag? Miben segítenek a hajóépítő cégek?
Az amatőr hajóépítést kivitelezhetjük házilag, de egy komoly lakóhajó, vitorlás vagy yacht tervezésének és felépítésének komoly szabályai vannak, ezért nem árt profi hajóépítőket, hajóépítő cégeket felkeresni a megfelelő tervekért és kivitelezésért. Nézzük, mi a hajóépítés menete. Kik segíthetnek nekünk? Melyek a legnagyobb hajóépítő cégek?
A világ legnagyobb hajóépítő cégei
Ha hajóépítésről beszélünk, akkor a legnagyobb projektek és cégek a tengerekhez és óceánokhoz köthetőek, azon belül is a tengeri áruszállításhoz.
Egy másik fontos terület a tengerjáró hajók és a kedvtelési célú hajók építése. A személyszállító hajók építése ugyanolyan fontos, mint a kereskedelmi teherhajók gyártása.
Annak ellenére, hogy a hajózási ágazatban a gazdasági válságok és az ipar pénzügyi szempontból instabil jellege miatt a hullámhegyek és hullámvölgyek egyre meredekebben váltják egymást, a globális kereslet egészséges ütemben növekszik tovább.
A világ 10 legnagyobb hajóépítő cége
- Hyundai Heavy Industries (HHI)
Ulsan, Dél-Korea
- évi bevétel – 33,89 milliárd USD
- Daewoo Hajógyártás és Tengeri Műszaki (DSME)
Szöul, Dél-Korea
- évi bevétel – 10,98 milliárd USD
- Samsung Heavy Industries
Geoje, Dél-Korea
- évi bevétel – 8,98 milliárd USD
- STX offshore és hajógyártás
Jinhae, Dél-Korea
- évi bevétel – 16,96 milliárd USD
- Imabari Hajóépítés
Imabari, Japán
- évi bevétel – 3,43 milliárd USD
- Fincantieri S.p.A.
Trieszt, Olaszország
- évi bevétel – 6,45 milliárd USD
- JSC United Shipbuilding Corporation
Moszkva, Oroszország
- évi bevétel – 5,58 milliárd USD
- China Shipbuilding Group (CSG)
Peking, Kína
A legutóbbi hajóépítési bevételek nem állnak rendelkezésre
A világ legnagyobb hajóépítő cégeinek teljes listája elolvasható: ITT
Hajóépítés Magyarországon
Magyarországon az ipari méretű nagyhajó gyártás az 1990-es évek eleje óta –
néhány kivételes esettől eltekintve – gyakorlatilag megszűnt. A kishajó építés pedig igazi hiányszakmává vált az elmúlt években, pedig hazánkban számos komoly, az európai- és világpiacon is jegyzett hajóipari vállalkozás működik.
Itthon a vitorlázás is egyre népszerűbb, kb. százezren űzik ezt a sportot, ami már egyáltalán nem számít akkora luxusnak, mint a korábbi években, hiszen a hajóépítés helyett megfelelő alternatíva lehet a hajóbérlés is akár egy-két napra is.
Amatőr hajóépítés
Sokan gondolják, hogy ha házilag oldják meg a hajó felépítését, festését, kivitelezését, azzal rengeteget spórolhatnak, de azt elfelejtik, hogy a hajóépítésnek rengeteg rejtett költsége van. Figyelembe kell venni, hogy az alapanyagnak és a megmunkálásnak is (tőke- és rezsiköltségek, szerszámigény stb.) ára van, nem beszélve a tömérdek ráfordított munkaóráról és tanulópénzről, amit szintén meg kell “fizetni”.
A profi hajóépítés időigényes folyamat, amely akár 1,5 évig is eltarthat a közepes és nagy hajók esetében. Ha amatőr hajóépítésről beszélünk, akkor pedig egy kisebb méretű hajó elkészítése is éveket vehet igénybe – már ha egyáltalán elkészül álmaink hajója, vitorlása vagy csónakja.
Egy kisebb hajó fenntartása és karbantartása több százezer forintba kerülhet évente, ha viszont nem szakértő kezek végzik a hajófelújítást vagy a hajó építést, akkor az olcsó megoldás lesz a drága. Minden ember álma, hogy alkosson valamit: saját kézzel építsen fel egy házat vagy akár egy hajót, de nem árt mérlegelni, hogy nem éri-e meg jobban hajóépítő céget vagy szakembert bevonni már a tervezési szakaszban is. Az egyedi ötletekhez és elképzelésekhez érdemes látványtervet, 3D-s hajómodellt, makettet készíttetni. A Lukacs & Mate az ötletektől a kivitelezésig tud segíteni bármilyen hajós projektben.
Profi hajóépítés, hajógyártás – hajóépítő céggel
A hajógyártás folyamata egy közös, csapatmunka, mely a tervezési valamint a kivitelezési
munkákból áll össze. E két fázis elválaszthatatlan egymástól, ezért a gyártásban részt vevő
bármely dolgozónak – a munkakörtől függő mélységben – tisztában kell lennie a hajóépíté-
si folyamat egyes fázisaival.
Nagyhajók gyártása
A nagyhajók a legnagyobb fémipari gyártmányok közé tartoznak, ezért a gyárak és az alkalmazott technológiák speciálisak, jelentősen eltérnek az egyéb járműgyártástól. Ebben a cikkben ezért inkább a kisebb, kedvtelési célú hajók építésére helyezzük a hangsúlyt.
Kishajók építése
A kishajókat manapság a velük szemben támasztott követelmények miatt és a technikai fejlődés adta lehetőségek révén többféle anyagból építik. Az anyaggal szemben támasztott követelményeket a következőképpen lehet összefoglalni:
- biztosítson megfelelő szilárdságot
- adjon kellő merevséget
- könnyen lehessen vele dolgozni
- legyen időtálló
- kevés hulladék legyen
- legyen elfogadható az ára
- legyen sérüléstűrő
A kishajók alapanyagai
- faanyagok
- acél
- alumínium
- szerkezeti műanyagok
Kezdetben a hajóépítés alapanyaga a fa volt. Mind a mai napig építenek kishajókat fából,
annak kedvező esztétikai és fajlagos szilárdsági jellemzői miatt, de a technológia fejlődésével műanyag kompozit szerkezetből is készülnek hajók A szálerősített műanyagok tökéletesen alkalmasak kishajók sorozatban gyártására is. A fém, mint szerkezeti anyag a kishajóépítésben – nagy fajsúlya miatt – kisebb jelentőséggel bír.
Mind a fához, mind a fémhez tartozó építési technológiák főleg az egyedi hajók gyártását szolgálják.
Az egyedi hajóépítés, gyártás jellemzői:
- a hajó egyedi tervek alapján épül, így a megrendelő egyedi igényeit is ki lehet elégíteni
- nagyobb a munkaigénye
- mivel a hajó formája egyedi, nincsenek sablonok
- a bútorzat kialakítása a hajón belül történik alkatrészenként
- a héjszerkezet elkészülte után a hajótest nem mozog, minden további alkatrész, elem oda szállítandó és ott kerül beépítésre, ahol a hajó van (a hajó áll).
A számítógépes hajótervezés sok tekintetben megkönnyítheti az
egyedi gyártást is, hiszen ennek révén számos alkatrész vagy elem gyártását lehet gépesí-
teni.
A sorozatgyártás jellemzői:
- a gyártás kötött, a megrendelő speciális igényei nem elégíthetők ki
- a nagyobb elkészítendő darabszám gazdaságosabb gyártása érdekében a nagyobb alkatrészekhez mindenképpen, a kisebbekhez esetleg készítenek speciális, a gyártást megkönnyítő szerszámokat, mintákat, sablonokat
- számos gyártási tevékenységet gépesítenek, automatizálnak (pl. rétegelt lemezek kivágása, felületkezelés)
- a hajók belső bútorzati részeit nagyobb elemekben előre, a hajón kívül elkészítik, majd egységenként rögzítik
- a hajó egy gyártási láncon megy végig, melynek minden egyes állomásán valamilyen más feladatot végeznek el (a hajó mozog)
- kisebb átfutási idő
- nagy termelékenység
- egy azonos minőségi szint könnyebben biztosítható minden terméknél
- a hajók lehetnek teljesen egyformák (ez lehet előny, pl. one-design osztályoknál, de lehet hátrány is)
Összegzés
A hajóépítés nem csupán egyfajta speciális ipari tevékenység, hanem az emberi kultúra szerves része. Akár amatőr hajóépítésbe kezdünk, akár hajótervező céget bízunk meg a tervezési és kivitelezési munkával, hajószerkezettani ismeretek nélkül elképzelhetetlen a sikeres projekt.
A Lukacs & Mate csapata az alábbi szakembereket tudja biztosítani a hajóépítési projekthez:
- hajótervező mérnök
- gyártástechnológiai mérnök
- hajódizájner
- hajó belsőépítész
- hajóasztalost
- festő
- hajógépész
- kárpitos
- stb…
Ha felkeltettem érdeklődését kérem keressen az alábbi elérhetőségeken! Lukács Máté tulajdonos, vezetőtervező – Mobiltelefon: +36 30 426 7649 E-mail: lukacsmate.design@gmail.com Írjon közvetlenül!
Forrás és ajánlott hajóépítés könyvek: