Hajóépítés házilag? Miben segítenek a hajóépítő cégek?

Az amatőr hajóépítést kivitelezhetjük házilag, de egy komoly lakóhajó, vitorlás vagy yacht tervezésének és felépítésének komoly szabályai vannak, ezért nem árt profi hajóépítőket, hajóépítő cégeket felkeresni a megfelelő tervekért és kivitelezésért. Nézzük, mi a hajóépítés menete. Kik segíthetnek nekünk? Melyek a legnagyobb hajóépítő cégek?

A világ legnagyobb hajóépítő cégei

Ha hajóépítésről beszélünk, akkor a legnagyobb projektek és cégek a tengerekhez és  óceánokhoz köthetőek, azon belül is a  tengeri áruszállításhoz. 

Egy másik fontos terület a tengerjáró hajók és a kedvtelési célú hajók építése. A személyszállító hajók építése ugyanolyan fontos, mint a kereskedelmi teherhajók gyártása.

Annak ellenére, hogy a hajózási ágazatban a gazdasági válságok és az ipar pénzügyi szempontból instabil jellege miatt  a hullámhegyek és hullámvölgyek egyre meredekebben váltják egymást, a globális kereslet egészséges ütemben növekszik tovább.

A világ legnagyobb hajóépítő cégei

  1. Hyundai Heavy Industries (HHI) – Ulsan, Dél-Korea – 2016. évi bevétel – 33,89 milliárd USD
  2. Daewoo Hajógyártás és Tengeri Műszaki (DSME) – Szöul, Dél-Korea – 2016. évi bevétel – 10,98 milliárd USD
  3. Samsung Heavy Industries – Geoje, Dél-Korea – 2016. évi bevétel – 8,98 milliárd USD
  4. STX offshore és hajógyártás – Jinhae, Dél-Korea – 2016. évi bevétel – 16,96 milliárd USD
  5. Imabari Hajóépítés – Imabari, Japán – 2016. évi bevétel – 3,43 milliárd USD
  6. Fincantieri S.p.A. – Trieszt, Olaszország – 2018. évi bevétel – 6,45 milliárd USD
  7. JSC United Shipbuilding Corporation – Moszkva, Oroszország – 2017. évi bevétel – 5,58 milliárd USD
  8. China Shipbuilding Group (CSG) – Peking, Kína – A legutóbbi hajóépítési bevételek nem állnak rendelkezésre

A világ legnagyobb hajóépítő cégeinek teljes listája elolvasható: ITT

Hajóépítés Magyarországon

Magyarországon az ipari méretű nagyhajó gyártás az 1990-es évek eleje óta –néhány kivételes esettől eltekintve – gyakorlatilag megszűnt. A kishajó építés pedig igazi hiányszakmává vált az elmúlt években, pedig hazánkban számos komoly, az európai- és világpiacon is jegyzett hajóipari vállalkozás működik.  

Itthon a vitorlázás is egyre népszerűbb, kb. százezren űzik ezt a sportot, ami már egyáltalán nem számít  akkora luxusnak, mint a korábbi években, hiszen a hajóépítés helyett megfelelő alternatíva lehet a hajóbérlés is akár egy-két napra is. 

Amatőr hajóépítés

Sokan gondolják, hogy ha házilag oldják meg a hajó felépítését, festését, kivitelezését, azzal rengeteget spórolhatnak, de azt elfelejtik, hogy a hajóépítésnek rengeteg rejtett költsége van.  Figyelembe kell venni, hogy az alapanyagnak és a megmunkálásnak is (tőke- és rezsiköltségek, szerszámigény stb.) ára van, nem beszélve a tömérdek ráfordított munkaóráról és tanulópénzről, amit szintén meg kell “fizetni”.

A profi hajóépítés időigényes folyamat, amely akár 1,5 évig is eltarthat a közepes és nagy hajók esetében. Ha amatőr hajóépítésről beszélünk, akkor pedig egy kisebb méretű hajó elkészítése is éveket vehet igénybe – már ha egyáltalán elkészül álmaink hajója, vitorlása vagy csónakja. 

Egy kisebb hajó fenntartása és karbantartása több százezer forintba kerülhet évente, ha viszont nem szakértő kezek végzik a hajófelújítást vagy a hajó építést, akkor az olcsó megoldás lesz a drága. Minden ember álma, hogy alkosson valamit: saját kézzel építsen fel egy házat vagy akár  egy hajót, de nem árt mérlegelni, hogy nem éri-e meg jobban hajóépítő céget vagy szakembert bevonni már a tervezési szakaszban is. Az egyedi ötletekhez és elképzelésekhez érdemes látványtervet, 3D-s hajómodellt, makettet készíttetni. A Lukacs & Mate az ötletektől a kivitelezésig tud segíteni bármilyen hajós projektben.

Profi hajóépítés, hajógyártás  – hajóépítő céggel 

A hajógyártás folyamata egy közös, csapatmunka, mely a tervezési  valamint a kivitelezési munkákból áll össze. E két fázis elválaszthatatlan egymástól, ezért a gyártásban részt vevő bármely dolgozónak – a munkakörtől függő mélységben – tisztában kell lennie a hajóépítési folyamat egyes fázisaival. 

Nagyhajók gyártása

A nagyhajók a legnagyobb fémipari gyártmányok közé tartoznak, ezért a gyárak és az alkalmazott technológiák speciálisak, jelentősen eltérnek az egyéb járműgyártástól. Ebben a cikkben ezért inkább a kisebb, kedvtelési célú hajók építésére helyezzük a hangsúlyt. 

Kishajók építése

A kishajókat manapság a velük szemben támasztott követelmények miatt és a technikai fejlődés adta lehetőségek révén többféle anyagból építik. Az anyaggal szemben támasztott követelményeket a következőképpen lehet összefoglalni:

  • biztosítson megfelelő szilárdságot
  • adjon kellő merevséget
  • könnyen lehessen vele dolgozni 
  • legyen időtálló 
  • kevés hulladék legyen
  • legyen elfogadható az ára
  • legyen sérüléstűrő

A kishajók alapanyagai

  • faanyagok
  • acél 
  • alumínium
  • szerkezeti műanyagok

Kezdetben a hajóépítés alapanyaga a fa volt. Mind a mai napig építenek kishajókat fából, annak kedvező esztétikai és fajlagos szilárdsági jellemzői miatt, de a technológia fejlődésével műanyag kompozit szerkezetből is készülnek hajók A szálerősített műanyagok  tökéletesen alkalmasak kishajók sorozatban gyártására is. A fém, mint szerkezeti anyag a kishajóépítésben – nagy fajsúlya miatt – kisebb jelentőséggel bír. 

Mind a fához, mind a fémhez tartozó építési technológiák főleg az egyedi hajók gyártását szolgálják. 

Az egyedi hajóépítés, gyártás jellemzői:

  • a hajó egyedi tervek alapján épül, így a megrendelő egyedi igényeit is ki lehet elégíteni
  • nagyobb a munkaigénye
  • mivel a hajó formája egyedi, nincsenek sablonok
  • a bútorzat kialakítása a hajón belül történik alkatrészenként
  • a héjszerkezet elkészülte után a hajótest nem mozog, minden további alkatrész, elem oda szállítandó és ott kerül beépítésre, ahol a hajó van (a hajó áll).

A számítógépes hajótervezés sok tekintetben megkönnyítheti az egyedi gyártást is, hiszen ennek révén számos alkatrész vagy elem gyártását lehet gépesíteni.

A sorozatgyártás jellemzői:

  • a gyártás kötött, a megrendelő speciális igényei nem elégíthetők ki
  • a nagyobb elkészítendő darabszám gazdaságosabb gyártása érdekében a nagyobb alkatrészekhez mindenképpen, a kisebbekhez esetleg készítenek speciális, a gyártást megkönnyítő szerszámokat, mintákat, sablonokat
  • számos gyártási tevékenységet gépesítenek, automatizálnak (pl. rétegelt lemezek kivágása, felületkezelés)
  • a hajók belső bútorzati részeit nagyobb elemekben előre, a hajón kívül elkészítik, majd egységenként rögzítik
  • a hajó egy gyártási láncon megy végig, melynek minden egyes állomásán valamilyen más feladatot végeznek el (a hajó mozog)
  • kisebb átfutási idő
  • nagy termelékenység
  • egy azonos minőségi szint könnyebben biztosítható minden terméknél
  • a hajók lehetnek teljesen egyformák (ez lehet előny, pl. one-design osztályoknál, de lehet hátrány is)

Összegzés

A hajóépítés nem csupán egyfajta speciális ipari tevékenység, hanem az emberi kultúra szerves része. Akár amatőr hajóépítésbe kezdünk, akár hajótervező céget bízunk meg a tervezési és kivitelezési munkával, hajószerkezettani ismeretek nélkül elképzelhetetlen a sikeres projekt.

 A Lukacs & Mate csapata az alábbi szakembereket tudja biztosítani a hajóépítési projekthez:

  • hajótervező mérnök
  • gyártástechnológiai mérnök
  • hajódizájner
  • hajó belsőépítész
  • hajóasztalost
  • festő
  • hajógépész
  • kárpitos
  • stb… 

Forrás és ajánlott hajóépítési könyvek: